Tiedote 19 20.03.2024

Vuosikokous oli 20.3.24. Ohessa myös kunnostus- ja ylläpitotöistä asiaa. On myös suunniteltu päiviä jäsenristeilyjä varten, katso ihmeessä pääsisitkö mukaan? Tule mukaan toimintaamme, kaipaamme erityisesti nuoria tekijöitä toimintaamme!

Vuosikokous

Turso yhdistyksen vuosikokous järjestettiin etäkokouksena 20.3.2024, johon hallituksen lisäksi osallistui pieni joukko aktiiveja kannatusjäseniä. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Pekka Snellman ja muina jäseninä jatkavat Petri Korpivaara, Jaakko Puro, Ari Reunanen, Kimmo Ruuskanen, Jarmo Saramies ja Raimo Wirrankoski sekä uusina jäseninä Timo Turunen, Tero Valu ja Anna Turunen, joka toimii myös yhdistyksen sihteerinä.

Jäsen- ja liittymismaksut päätettiin pitää ennallaan. Yksityinen kannatusjäsen, liittyminen 20 € ja jäsenmaksu 30 € ja yhteisöjäsenen liittyminen on 500 € ja jäsenmaksu 250 €.
Menneen vuoden toiminnasta löytyy lisätietoja jäsentiedotteista nrot: 15–18.

Kunnostus- ja ylläpitotyöt

Kuluvan vuoden toimintasuunnitelmiin kuuluu toukokuussa suoritettava aluksen katsastus ja siihen liittyvät kunnostustoimenpiteet. Luonnollisesti aluksessa teknisellä puolella on lukuisia muitakin kevät- ja vuosihuoltoon liittyviä kohteita. Myös aluksen sisä- ja kansitilojen pesut ja puhdistukset talveen jälkeen odottavat tekijöitä. Lisäksi edelliseltä kaudelta on myös runsaasti rästissä olevia lakkaus- ja maalaustöitä. Tarkoituksemme on järjestää perinteiset kevätkunnostustalkoot viikonvaihteessa 4–5 toukokuuta, joista tiedotetaan tarkemmin miehistön WhatsApp -ryhmässä. Alus siirretään omalle paikalleen Hietalahdenrannassa heti toukokuun alussa.

Miehistön ja talkoolaisten on tietysti huomioitava myös se, että normaalien kunnostustöiden lisäksi valmistautuminen risteilyihin edellyttää toimenpiteitä muutama päivä ennen liikkumista ja myös risteilyn jälkeen on tiettyjä toimenpiteitä suoritettava, jotta alus voidaan jättää laituriin hyvässä kunnossa odottamaan seuraavaa ajoa.

Jäsenristeilyt

Tavoitteena on toteuttaa n. 10 jäsenristeilyä vuoden aikana, niistä pääosa toteutetaan kesäkuun alun ja juhannuksen välisenä aikana sekä sitten myös tilanteen mukaan elo-syys-lokakuussa. Keskikesän ajan Turso seisoo perinteen mukaan Sillilaiturissa, omalla paikallaan. Suuri osa miehistöstä ja aktiiveista touhuavat ja liikkuvat tuolloin lomakautena muilla höyrylaivoilla.

Jäsenristeilyt pyritään järjestämään viikolla keskiviikkona tai torstaina. Koska alus lämmitetään risteilyjä varten, on tavoite saada ajoja peräkkäisille päiville, jolloin voimme hyödyntää lämpimät kattilat ja myös miehistö on paikalla.
Kesäkuussa Turso varautuu lämmittämään aluksen jäsenristeilyjä seuraavina päivinä.

5.kesä

12.kesä

tiistai

18.kesä

torstai

6.kesä

torstai

13.kesä

19.kesä

Ilmoittaudu mukaan toimintaan

Tarvitsemme lisää aktiiveja niin kunnossapitoon kuin miehistöön. Turson toimintaan osallistuminen mahdollistaa myös perehtymisen normaalin ylläpidon lisäksi, erityisesti höyrytekniikkaan ja myös merenkulun yleisiin taitoihin. Toiminnassa on mukana monia höyrypursiseuran todellisia osaajia, jotka ovat valmiita kouluttamaan ja opastamaan höyrylaivan saloihin. Mukanaolo toiminnassa mahdollistaa myös konepuolen praktiikan saamiseen. Kun saamme riittävän joukon aktiiveja mukaan, on työt aluksella ja risteilyissä helpompi toteuttaa niin, ettei hienosta harrastuksemme tule liian raskasta pienelle ylläpitojoukolle. Laita lyhyt viesti puheenjohtajalle ja/tai keskustele Turson hallituksen jäsenten kanssa aiheesta. perinnelaiva@turso.fi

Tilanne Hietalahdenrannassa

Hietalahdenrannan kaavasuunnitelman valmistumista joudutaan edelleen odottamaan, koska suunnitteluyhtiö sai viime vuonna edelleen lisäaikaa hankkeelle. Kenties ensi vuodenvaihteessa saadaan jonkinlaista lisäinfoa projektin etenemisestä mutta mitään tarkkaa varmuutta aikataulun osalta ei ole. Käytännössä tämä tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että lopullisen perinnelaivalaiturialueen varmistuminen siirtyy edelleen. Myös vanhan telakka-altaan korjaukset ovat myös kesken, telakan porttien siirtämistä ei ole vielä tehty, joten altaan tulevaisuuden käyttö on myös avoimena.

20.3.2024 / PS